Find og overvåg indhold i sociale medier

Kursusleder:  Kristian Strøbech
Kursus-periode: 31. maj 2018 - 1. juli 2019
Tilmeldingsperiode: 31. maj 2018 - 31. december 2018
Åbent for: Alle
Pris, eks. moms:  2,200.00 DKK

Om kurset

Find og overvåg indhold i sociale medier

Det store lyttekursus i sociale medier

Dette kursus er én samlet e-læringspakke, som kombinerer to af grundpillerne i professionelt arbejde med sociale medier:

  • RESEARCH med henblik på at kortlægge "landskabet" i sociale medier indenfor et emne, et fagområde, et personnetværk eller en nyhedsbegivenhed.
  • OVERVÅGNING og filtrering af udvalgt indhold og profiler i sociale medier.

OBS: Vi er rigtig glade for, at kurset er blevet optaget hos Mediernes Efteruddannelse, hvor det udbydes med støtte og er kommet gennem nåleøjet som stjernemarkeret ME-kursus. Tilmeld dig kurset med ME-støtte her.

Når du har fået adgang, kan du begynde at lære i dit eget tempo. Få et smugkig her på to af kursets 34 videoer: Søg på Facebook med det smarte latest-trick. Tjek også Søgning på Snapchat. Læs videre for at se hele indholdsfortegnelsen.

Lær at søge effektivt i internettets "samtale-lag"

Samtalerne og indholdsstrømmene på Facebook, Twitter, LinkedIn og Instagram spiller (på godt og ondt) en stor rolle i snart sagt alle aspekter af samfundsliv og hverdagsliv. Derfor er det idag for medieprofessionelle afgørende at kunne søge og finde det væsentlige indhold lige så hurtigt og træfsikkert i sociale medier, som vi har vænnet os til at kunne på Google.

På dette kursus lærer deltagerne at søge og filtrere i internettets "samtale-lag" efter indhold, nyheder, kilder, emner, samtaler, profiler og stakeholders på alle de store sociale medier. Vægten er lagt på nytteværdi og på nemme arbejdsgange med masser af eksperttips undervejs. Kristian Strøbech, der til daglig træner mediefolk i ind-og udland, har tilrettelagt kurset med opdaterede metoder, som er relevante for både journalister og kommunikationsfolk.

Efter at have gennemført kurset vil du fx kunne:

  • Nyhedsovervåge ethvert emne i sociale medier på desktop og mobil.
  • Gennemføre en stakeholder-analyse i sociale medier omkring et aktuelt emne eller et fagområde.
  • Afdække fællesskaber og samtaler inden for alle emner i sociale medier.
  • Følge med realtime mens et emne udvikler sig i sociale medier.
  • Lave lokationsbaserede søgninger på Facebook, Twitter, Instagram, Youtube og Snapchat.
  • Opsætte overvågning af sociale medier i dashboards.

Få hjælp til konkrete opgaver 

OBS: Billedet linker til et Google regneark.

Du får hjælp til at finde vej gennem kursets mange videoer i dette skema, hvor du kan se, hvor i kurset du finder instruktioner til helt konkrete arbejdsopgaver.  

Et emne der egner sig godt til e-læring

De fleste aspekter af research og overvågning på sociale medier er ukomplicerede, forstået på den måde at alle kan finde ud af at udføre funktionerne. Det, som man har brug for, er at få vist og demonstreret, hvad man kan gøre, som er smart, og hvordan man gør det. Her har e-læringsformatet en pædagogisk styrke, fordi man som kursist kan tilegne sig færdighederne i eget tempo og gentage instruktionerne efter behov.

Kurset består primært af videoer, som veksler mellem instruktioner og informative og veloplagte forklaringer, hvor Kristian Strøbech deler ud af sin årelange erfaring med materialet. Eksempler der refereres til er fra både journalistik og kommunikation.

Væsentlige indholds-elementer

Find indhold:

  • Grundlæggende metoder og redskaber til søgning på Twitter, Facebook, Instagram og LinkedIn.
  • Emne-research og stakeholder-analyse på sociale medier, særligt Twitter, LinkedIn og Facebook.
  • Breaking news-søgning efter øjenvidner og troværdige informationer.
  • Lokationsbaseret søgning på Twitter, Facebook, Instagram, YouTube og Snapchat.
  • Hashtag-analyse, fx styrkevurdering og identifikation af "key influencers".
  • Redskaber og metoder til eskpert- og influencersøgning (finde relevante og også gerne nye stemmer indenfor et emneområde).

Overvåg indhold:

  • Dashboard-overvågning af Twitter med TweetDeck
  • Dashboard-overvågning af sociale medier med Hootsuite
  • Arbejde med lister med henblik på effektiv nyheds- og netværksovervågning.
  • Ekspertfiltrering på Twitter (fx løbende overvågning af folketingsmedlemmernes brug af et eller flere bestemte ord).
  • Etablering af stærk medieovervågning, gratis og præcis, i eget personlige setup.

Komplet indholdsfortegnelse, 34 videoer:

  • Introduktion
  • Søgning på Facebook
    • Find kilder, øjenvidner og kontakter med PeoplefindThor
    • Sådan virker PeoplefindThor
    • Facebooks egne søgefunktioner
    • Lokalitetssøgning på Facebook
    • Realtids-søgning med "latest-hack"
    • Smart Facebook-workflow med gemte søgninger
    • Søgning efter Facebook-indhold med Google
    • Personanalyse på Facebook med Inteltechniques
  • Søgning på LinkedIn
    • Kortlæg indholdsstrømme på LinkedIn med henblik på at følge emner og stakeholders
    • Smart LinkedIn-workflow med gemte søgninger
  • Lokationssøgning på Snapchat
  • Lokationssøgning på YouTube
  • Styr på hashtags
    • Find og analysér hashtags
    • Få styr på hashtags, én gang for alle.
  • Søgning på Twitter
    • Lokationssøgning på Twitter, desktop
    • Lokationssøgning på Twitter, mobilen
    • Sådan virker søgning og filtrering (find guld på Twitter)
    • Derfor er lister på Twitter en af nettets stærkeste ressourcer
    • Sådan opretter og kopierer du Twitter-lister
    • Sådan finder du de bedste lister i verden
    • Find kilder og eksperter på Twitter i ind- og udland.
  • Research på Instagram
    • Find emner, samtaler og profiler samt lokationssøgning.
  • Overvåg Twitter med TweetDeck (opgradér din nyheds- og emneovervågning)
    • Kom i gang med TweetDeck
    • Overvåg ved hjælp af søgninger
    • Overvåg profiler og lister
    • Boost din overvågning med ekspertfiltrering
    • Sådan arbejder I flere sammen i TweetDeck
  • Overvåg flere sociale medier på én gang med Hootsuite
    • Introduktion til Hootsuite (gratisversionen)
    • Sammenligning af Hootsuite og TweetDeck
    • Få styr på dine dashboards
    • Overvåg Twitter med Hootsuite
    • Overvåg Instagram med Hootsuite
    • Overvåg Facebook-sider med Hootsuite
    • Overblik over øvrige apps i Hootsuite
  • Afslutning.

Sådan foregår det

Når du foretager en tilmelding, får du adgang til hele kurset, så snart betalingen er gået igennem. Adgangen er personlig (læs eventuelt købsbetingelserne). Kursets videoer kan ikke downloades, dvs. det kræver en internetforbindelse at gennemføre kurset.

Diplom udstedes efter vellykket afslutning

Hvis du ønsker det, har du mulighed for at gennemføre en online-test ved afslutningen af kurset. Klarer du testen, får du et unikt diplom i PDF, som også kan aktiveres og vises på din LinkedIn-profil.

Kursusleder

Kristian Strøbech
Kristian Strøbech
Indehaver af Techhytten.dk. Selvstændig rådgiver & underviser i innovativ mediebrug. Du kan læse lidt mere om, hvem jeg er her på www.techhytten.dk/om.